13 augustus 2012
Marqt opent winkel in Rotterdam
De Nederlandse supermarktformule Marqt opent in het najaar een filiaal aan de Rotterdamse Binnenrotte. De winkel verkoopt veel regionale versproducten en alleen groenten en fruit van het seizoen, veelal biologisch. Marqt heeft momenteel vier winkels; twee in Amsterdam en één in Den Haag en in Haarlem.
De eerste winkel van Marqt is ruim vier jaar geleden geopend aan de Amsterdamse Overtoom. De prijzen liggen volgens het bedrijf inmiddels dertig procent lager dan bij de opening. Sommige producten zijn zelfs goedkoper dan in een reguliere supermarkt, omdat ze direct uit de streek komen en er geen sprake is van tussenhandel.
De supermarkt biedt een compleet boodschappenpakket en verkoopt veel versproducten die in andere biologische supermarkten niet te koop zijn, zoals maaltijdsalades en verse vis. Marqt wil komend jaar doorgroeien naar veertien winkels en aast op een tweede vestiging in Rotterdam. Het is nog onduidelijk waar die tweede winkel komt.
De nieuwe winkel aan de Pompenburg-zijde van de Binnenrotte ligt op een steenworp afstand van de Groene Passage en is daarmee een serieuze concurrent voor de Gimsel. Vorig jaar zette ook het snelgroeiende Ekoplaza voet aan Rotterdamse bodem met een hippe supermarkt aan de Nieuwe Binnenweg.
21 oktober 2011
JAS voorlopig verder als 'Organic Outlet'
JAS maakt een opleving door nadat in september bekend werd dat de duurzame kledingwinkel aan de Nieuwe Binnenweg moet sluiten. De klandizie is zelfs zo aangetrokken dat eigenaar Jasper Dierx erover denkt om verder te gaan als duurzame outlet store.
'Het is een absolute wereldprimeur; de allereerste organic outlet', zegt Dierx, zelf verrast door het succes van zijn uitverkoop. De winkel blijft nu zeker tot december open. 'Zolang het loopt en we elke keer spullen kunnen blijven regelen, gaan we gewoon door.'
De winkel stond na een zeer slecht seizoen, begin dit jaar op omvallen. Ook een reddingspoging van een geldschieter mocht niet baten. 'We gingen een final sale houden, maar ik had nog iets meer spulletjes nodig om een leuke uitverkoop te kunnen houden', verklaart Dierx de start van het succes. 'Ik ben leveranciers gaan bellen of ze misschien een paar oude items voor goedkope prijsjes hadden. En toen kwam er wat op gang. Inmiddels hebben we oude collectie items, samples en van alles wat opgekocht. De winkel hangt bomvol en het loopt weer als een trein.'
Bij JAS is de volledige 'nieuwe' collectie te koop voor de helft van het geld. 'En de komende weken komt er bijna elke week wel een zending binnen met van alles wat', aldus de eigenaar van de eerste groene outlet.
'Het is een absolute wereldprimeur; de allereerste organic outlet', zegt Dierx, zelf verrast door het succes van zijn uitverkoop. De winkel blijft nu zeker tot december open. 'Zolang het loopt en we elke keer spullen kunnen blijven regelen, gaan we gewoon door.'
De winkel stond na een zeer slecht seizoen, begin dit jaar op omvallen. Ook een reddingspoging van een geldschieter mocht niet baten. 'We gingen een final sale houden, maar ik had nog iets meer spulletjes nodig om een leuke uitverkoop te kunnen houden', verklaart Dierx de start van het succes. 'Ik ben leveranciers gaan bellen of ze misschien een paar oude items voor goedkope prijsjes hadden. En toen kwam er wat op gang. Inmiddels hebben we oude collectie items, samples en van alles wat opgekocht. De winkel hangt bomvol en het loopt weer als een trein.'
Bij JAS is de volledige 'nieuwe' collectie te koop voor de helft van het geld. 'En de komende weken komt er bijna elke week wel een zending binnen met van alles wat', aldus de eigenaar van de eerste groene outlet.
12 oktober 2011
VegaSlager strijkt neer in Rotterdam
De roemruchte VegaSlager uit Den Haag heeft deze week haar tweede verkooppunt geopend in Rotterdam. Eigenaar Jaap Korteweg heeft aan het Spui in Den Haag al een eigen winkel en opent daarnaast in sneltreinvaart verkooppunten in heel Nederland.
De verkooppunten in Rotterdam zijn bij Alles komt van Buiten aan de Nieuwe Binnenweg 100 en bij Scharrelslagerij Kieboom aan de Lusthofstraat 60. De vleesvervangers van de VegaSlager zijn veelbesproken vanwege de culinaire verfijndheid. Het snel groeiende bedrijf beloont mensen die een verkoopunt aanbrengen met 100 euro en zoekt momenteel ook naar thuisverkopers.
Korteweg heeft de vleesvervangers in eigen beheer ontwikkeld. Vier jaar geleden begon hij met de biologische teelt van het ingrediënt lupine. ´Ik vond het een uitdaging om van de gezonde en voedzame lupineboon direct heerlijke saté, shoarma, burgers en worst te maken. En daar zijn we in geslaagd; een plantaardig product dat niet van vlees is te onderscheiden.´
De verkooppunten in Rotterdam zijn bij Alles komt van Buiten aan de Nieuwe Binnenweg 100 en bij Scharrelslagerij Kieboom aan de Lusthofstraat 60. De vleesvervangers van de VegaSlager zijn veelbesproken vanwege de culinaire verfijndheid. Het snel groeiende bedrijf beloont mensen die een verkoopunt aanbrengen met 100 euro en zoekt momenteel ook naar thuisverkopers.
Korteweg heeft de vleesvervangers in eigen beheer ontwikkeld. Vier jaar geleden begon hij met de biologische teelt van het ingrediënt lupine. ´Ik vond het een uitdaging om van de gezonde en voedzame lupineboon direct heerlijke saté, shoarma, burgers en worst te maken. En daar zijn we in geslaagd; een plantaardig product dat niet van vlees is te onderscheiden.´
2 oktober 2011
Nieuwe Good & Green Guide is uit!
De Rotterdamse wethouder Alexandra van Huffelen heeft vandaag het eerste exemplaar van de vernieuwde Good & Green Guide in ontvangst genomen. De gids bevat duizenden duurzame adressen in de negentien grootste steden van Nederland.
De gids is samengesteld door lokale vrijwilligers die in hun stad moeiteloos alle duurzame winkels weten te vinden. Voor het samenstellen van de Rotterdamse sectie werkte auteur Harold Verhagen intensief samen met Carrotmob Rotterdam.
De nieuwe gids is alweer de vierde op rij. Eerder kwamen stedengidsen uit in Rotterdam, Den Haag en Amsterdam. De eerste Rotterdamse gids had een oplage van 2000 exemplaren en is inmiddels vrijwel uitverkocht. Wethouder Van Huffelen zei vandaag bij de lancering van de nieuwste gids dat ze haar buitenlandse gasten regelmatig een Good & Green Guide cadeau geeft: 'De adressen die erin staan zijn hot, hip en happening.'
De nieuwe gids is binnenkort te koop in de boekwinkels en nu al te bestellen op internet. De volgende gids van Verhagen brengt duurzaam Londen in kaart en komt naar verwachting volgend jaar uit. Daarnaast werkt hij aan een Good & Green Guide app voor de mobiele telefoon.
De gids is samengesteld door lokale vrijwilligers die in hun stad moeiteloos alle duurzame winkels weten te vinden. Voor het samenstellen van de Rotterdamse sectie werkte auteur Harold Verhagen intensief samen met Carrotmob Rotterdam.
De nieuwe gids is alweer de vierde op rij. Eerder kwamen stedengidsen uit in Rotterdam, Den Haag en Amsterdam. De eerste Rotterdamse gids had een oplage van 2000 exemplaren en is inmiddels vrijwel uitverkocht. Wethouder Van Huffelen zei vandaag bij de lancering van de nieuwste gids dat ze haar buitenlandse gasten regelmatig een Good & Green Guide cadeau geeft: 'De adressen die erin staan zijn hot, hip en happening.'
De nieuwe gids is binnenkort te koop in de boekwinkels en nu al te bestellen op internet. De volgende gids van Verhagen brengt duurzaam Londen in kaart en komt naar verwachting volgend jaar uit. Daarnaast werkt hij aan een Good & Green Guide app voor de mobiele telefoon.
17 september 2011
Na trits openingen sluit JAS nu de deuren
Na de opening van een trits nieuwe duurzame winkels in Rotterdam, is er sinds lange tijd slecht nieuws voor groene consumenten. JAS Organic Clothing aan de Nieuwe Binnenweg sluit over twee maanden definitief de deuren.
JAS was al eerder in financieel zwaar weer terechtgekomen door de recessie. Na een reddingsactie van Carrotmob en van een gulle investeerder kon JAS begin dit jaar een frisse doorstart maken met een vernieuwde collectie. De verkoop bleef echter stagneren, met als dieptepunt juli en augustus. JAS houdt de komende twee maanden leegverkoop met oplopende kortingen tot aan de sluiting in november.
Het slechte nieuws over de sluiting van JAS komt hard aan bij duurzame consumenten in Rotterdam. Na de eerdere sluiting van Joepies Fair Fashion was JAS lange tijd de enige duurzame kledingwinkel in Rotterdam. Begin september is echter de Minimall geopend in het oude Hofpleinstation. Dit nieuwe winkelcentrum biedt plaats aan twaalf creatieve en vernieuwende ondernemers, waaronder de duurzame winkels Doortje, ANNO en Guusje Gussie. Ook het Elektrisch Vervoer Centrum opende in september de deuren.
JAS was al eerder in financieel zwaar weer terechtgekomen door de recessie. Na een reddingsactie van Carrotmob en van een gulle investeerder kon JAS begin dit jaar een frisse doorstart maken met een vernieuwde collectie. De verkoop bleef echter stagneren, met als dieptepunt juli en augustus. JAS houdt de komende twee maanden leegverkoop met oplopende kortingen tot aan de sluiting in november.
Het slechte nieuws over de sluiting van JAS komt hard aan bij duurzame consumenten in Rotterdam. Na de eerdere sluiting van Joepies Fair Fashion was JAS lange tijd de enige duurzame kledingwinkel in Rotterdam. Begin september is echter de Minimall geopend in het oude Hofpleinstation. Dit nieuwe winkelcentrum biedt plaats aan twaalf creatieve en vernieuwende ondernemers, waaronder de duurzame winkels Doortje, ANNO en Guusje Gussie. Ook het Elektrisch Vervoer Centrum opende in september de deuren.
3 juli 2011
Studio Hergebruik gaat verhuizen
Studio Hergebruik verhuist op 1 september van de Coolsingel naar een pand 'off street' aan de Nieuwe Binnenweg. De nieuwe winkel komt aan het Rijnhoutplein en ligt dan op een steenworp afstand van Jas Organic Clothing en Westerpaviljoen.
Studio Hergebruik verkoopt recycle art, meubels en duurzame gadgets van kunstenaars en ontwerpers uit de Rotterdamse regio. De winkel is ook dealer van het tassenmerk Freitag, geeft workshops en is expositieruimte, gastatelier en ontmoetingsplek.
De verhuizing is uit nood geboren. De huidige winkelruimte aan de Coolsingel moet leeg worden opgeleverd, omdat het gebouw onlangs is verkocht aan een projectontwikkelaar die er andere plannen mee heeft. Ook de kantoren boven Studio Hergebruik moeten verkassen. Een groot aantal organisaties waaronder het Rotterdams Milieucentrum, Milieu Dichterbij en GroenLinks zijn al vertrokken.
De verhuizing van Studio Hergebruik naar het Rijnhoutplein is geen toevallige keuze. Het 'gebied' Nieuwe Binnenweg is sterk in ontwikkeling als duurzame winkelboulevard. De gemeente werft actief groene ondernemers en vergoedt in het Delfshavense deel van de straat zelfs een deel van de investeringen. Update: Studio Hergebruik heeft in het voorjaar van 2012 helaas de deuren moeten sluiten.
Studio Hergebruik verkoopt recycle art, meubels en duurzame gadgets van kunstenaars en ontwerpers uit de Rotterdamse regio. De winkel is ook dealer van het tassenmerk Freitag, geeft workshops en is expositieruimte, gastatelier en ontmoetingsplek.
De verhuizing is uit nood geboren. De huidige winkelruimte aan de Coolsingel moet leeg worden opgeleverd, omdat het gebouw onlangs is verkocht aan een projectontwikkelaar die er andere plannen mee heeft. Ook de kantoren boven Studio Hergebruik moeten verkassen. Een groot aantal organisaties waaronder het Rotterdams Milieucentrum, Milieu Dichterbij en GroenLinks zijn al vertrokken.
De verhuizing van Studio Hergebruik naar het Rijnhoutplein is geen toevallige keuze. Het 'gebied' Nieuwe Binnenweg is sterk in ontwikkeling als duurzame winkelboulevard. De gemeente werft actief groene ondernemers en vergoedt in het Delfshavense deel van de straat zelfs een deel van de investeringen. Update: Studio Hergebruik heeft in het voorjaar van 2012 helaas de deuren moeten sluiten.
22 juni 2011
In één klap drie nieuwe eco-winkels erbij!
Rotterdam krijgt er vanaf september in één klap drie duurzame winkels bij. In het nieuwe winkelcentrum in het voormalige station Hofplein openen kunstenaars, ontwerpers en andere creatieve geesten winkels, horeca en een jazzpodium. Ook komt er een openbaar gebied voor kleinschalige evenementen. De nieuwe minimall biedt plaats aan twaalf ondernemers, waaronder de duurzame winkels Doortje, ANNO en Guusje Gussie.
Doortje Fashion heeft al een winkel in Eindhoven en een webshop en strijkt ook neer in Rotterdam. Doortje verkoopt oude voorraden hippe kleding die jarenlang bij handelaren in het magazijn zijn blijven liggen. Maar er zitten ook goede tweedehands kledingstukken in de collectie die via inzamelaars in het verkoopcircuit terechtkomen. Doortje deelt de winkelruimte met Guusje Gussie, die een selectie tweedehands meubels gaat verkopen. Geen stoffige eiken bankstellen, maar fris design. Je kunt er ook terecht voor 'eerstekans' kunst en voor lunch, brunch en high wine (als alternatief voor de high tea).
Het nieuwe winkelcentrum maakt onderdeel uit van de Hofpleinlijn, de oude spoorverbinding van Rotterdam naar Den Haag. Na de aanleg van de nieuwe metrotunnel tussen het Sint Franciscus Ziekenhuis en Centraal Station wordt het spoorviaduct herontwikkeld.
Bekijk via deze link alle duurzame adressen in Rotterdam.
ANNO verkoopt biologische en eerlijke kleding en schoenen in verschillende prijsklassen, waaronder de merken Veja, The Baand, Mudjeans, Emesha, D-efect, Fantastica en Guava Shoes. Eigenaresse Barbara Lekransy heeft haar winkel vernoemd naar haar opa. 'Door zijn levensopvatting maakte hij bewuste keuzes en dat is precies waar het bij ANNO ook om gaat; consumeren op een eerlijke, verantwoorde en bewuste manier.'
Het nieuwe winkelcentrum maakt onderdeel uit van de Hofpleinlijn, de oude spoorverbinding van Rotterdam naar Den Haag. Na de aanleg van de nieuwe metrotunnel tussen het Sint Franciscus Ziekenhuis en Centraal Station wordt het spoorviaduct herontwikkeld.
Bekijk via deze link alle duurzame adressen in Rotterdam.
15 juni 2011
Nieuwe EkoPlaza open voor publiek
Op woensdagavond 15 juni is de nieuwe Rotterdamse supermarkt EkoPlaza officieel geopend. Het is de veertigste supermarkt van de snelgroeiende winkelketen. Om te onderstrepen dat biologische winkels de concurrentie aan kunnen met de grootgrutters, opent de vijftigste vestiging naar verwachting eind dit jaar in Zaandam, de bakermat van Albert Heijn.
De nieuwe supermarkt aan de Nieuwe Binnenweg in Rotterdam is de derde vestiging van eigenaresse Rina van der Stok. Zij runt ook een EkoPlaza in Leiden en een Nature natuurvoedingswinkel in Delft. De nieuwe winkel richt zich naar eigen zeggen op de 'lichtgroene' consument. In de schappen liggen naast de bekende merken ook scherp geprijsde biologische producten van het huismerk. De winkel is ruim van opzet en geschilderd in roomwit, groen en donkergrijs. In het midden van de winkel zijn de versafdelingen gegroepeerd.
Hoewel EkoPlaza een compleet nieuwe inrichting heeft, is helaas niet gekozen voor de meest energiezuinige verlichting. Ook de koelingen zijn niet afgeschermd, waardoor onnodig veel energie verloren gaat. Carrotmob-woordvoerder Ivo Rodermans spreekt van 'een gemiste kans'. ,,Het is jammer dat de eigen bedrijfsvoering net zo lichtgroen lijkt als de consumenten waarop EkoPlaza zich wil richten. Los daarvan is het een schitterende winkel die een witte vlek in het westen van Rotterdam opvult. Met Watt Nou en de Hubshop is dit deel van de Nieuwe Binnenweg nu echt een duurzame winkelstraat."
Update 5 juli: Carrotmob is erg verheugd dat Ekoplaza twee weken na de opening alsnog deuren voor de koelingen heeft geplaatst. De winkelketen geeft aan dat het plaatsen van gesloten koelingen beleid is, maar dat per abuis verkeerde deuren waren besteld.
De nieuwe supermarkt aan de Nieuwe Binnenweg in Rotterdam is de derde vestiging van eigenaresse Rina van der Stok. Zij runt ook een EkoPlaza in Leiden en een Nature natuurvoedingswinkel in Delft. De nieuwe winkel richt zich naar eigen zeggen op de 'lichtgroene' consument. In de schappen liggen naast de bekende merken ook scherp geprijsde biologische producten van het huismerk. De winkel is ruim van opzet en geschilderd in roomwit, groen en donkergrijs. In het midden van de winkel zijn de versafdelingen gegroepeerd.
Hoewel EkoPlaza een compleet nieuwe inrichting heeft, is helaas niet gekozen voor de meest energiezuinige verlichting. Ook de koelingen zijn niet afgeschermd, waardoor onnodig veel energie verloren gaat. Carrotmob-woordvoerder Ivo Rodermans spreekt van 'een gemiste kans'. ,,Het is jammer dat de eigen bedrijfsvoering net zo lichtgroen lijkt als de consumenten waarop EkoPlaza zich wil richten. Los daarvan is het een schitterende winkel die een witte vlek in het westen van Rotterdam opvult. Met Watt Nou en de Hubshop is dit deel van de Nieuwe Binnenweg nu echt een duurzame winkelstraat."
Update 5 juli: Carrotmob is erg verheugd dat Ekoplaza twee weken na de opening alsnog deuren voor de koelingen heeft geplaatst. De winkelketen geeft aan dat het plaatsen van gesloten koelingen beleid is, maar dat per abuis verkeerde deuren waren besteld.
7 mei 2011
Carrotmob start actie voor meer tassenbollen!
Carrotmob wil binnen drie maanden minimaal tien Rotterdamse supermarkten uitrusten met een tassenbol. Een tassenbol is een compacte bol op een paal waarin klanten hun overtollige plastic tasjes kunnen stoppen, zodat andere klanten ze kunnen hergebruiken.
In Nederland verdwijnen jaarlijks zo'n anderhalf miljard plastic tasjes in de vuilnisbak. Carrotmob wil dat graag veranderen en gebruikt de portemonnee van consumenten om ondernemers te verleiden om ook een tassenbol te plaatsen. 'Hoe meer klanten vragen om een tassenbol, hoe eerder een supermarkt bereid is om daaraan tegemoet te komen', zegt Ivo Rodermans.
Carrotmob vraagt aan consumenten om op internet een brief uit te printen en te overhandigen aan de eigenaar of filiaalmanager van de eigen supermarkt. Rodermans: 'Binnen een paar maanden willen we minimaal tien bollen in Rotterdam laten neerzetten en over een jaar is de tassenbol dan net zo gewoon als de dozenbak en het kopieerapparaat.'
De eerste supermarkt die toehapt krijgt gratis en voor niks een groep consumenten over de vloer. 'We willen goed gedrag van ondernemers graag belonen door onze portemonnee te komen legen. De eerste supermarkt in Rotterdam die zich meldt, krijgt alle eer, extra omzet, toegang tot een grote groep nieuwe klanten en gratis publiciteit.' Klik hier om je supermarkt online op te roepen om een tassenbol te plaatsen.
In Nederland verdwijnen jaarlijks zo'n anderhalf miljard plastic tasjes in de vuilnisbak. Carrotmob wil dat graag veranderen en gebruikt de portemonnee van consumenten om ondernemers te verleiden om ook een tassenbol te plaatsen. 'Hoe meer klanten vragen om een tassenbol, hoe eerder een supermarkt bereid is om daaraan tegemoet te komen', zegt Ivo Rodermans.
Carrotmob vraagt aan consumenten om op internet een brief uit te printen en te overhandigen aan de eigenaar of filiaalmanager van de eigen supermarkt. Rodermans: 'Binnen een paar maanden willen we minimaal tien bollen in Rotterdam laten neerzetten en over een jaar is de tassenbol dan net zo gewoon als de dozenbak en het kopieerapparaat.'
De eerste supermarkt die toehapt krijgt gratis en voor niks een groep consumenten over de vloer. 'We willen goed gedrag van ondernemers graag belonen door onze portemonnee te komen legen. De eerste supermarkt in Rotterdam die zich meldt, krijgt alle eer, extra omzet, toegang tot een grote groep nieuwe klanten en gratis publiciteit.' Klik hier om je supermarkt online op te roepen om een tassenbol te plaatsen.
Abonneren op:
Posts (Atom)