Op woensdagavond 15 juni is de nieuwe Rotterdamse supermarkt EkoPlaza officieel geopend. Het is de veertigste supermarkt van de snelgroeiende winkelketen. Om te onderstrepen dat biologische winkels de concurrentie aan kunnen met de grootgrutters, opent de vijftigste vestiging naar verwachting eind dit jaar in Zaandam, de bakermat van Albert Heijn.
De nieuwe supermarkt aan de Nieuwe Binnenweg in Rotterdam is de derde vestiging van eigenaresse Rina van der Stok. Zij runt ook een EkoPlaza in Leiden en een Nature natuurvoedingswinkel in Delft. De nieuwe winkel richt zich naar eigen zeggen op de 'lichtgroene' consument. In de schappen liggen naast de bekende merken ook scherp geprijsde biologische producten van het huismerk. De winkel is ruim van opzet en geschilderd in roomwit, groen en donkergrijs. In het midden van de winkel zijn de versafdelingen gegroepeerd.
Hoewel EkoPlaza een compleet nieuwe inrichting heeft, is helaas niet gekozen voor de meest energiezuinige verlichting. Ook de koelingen zijn niet afgeschermd, waardoor onnodig veel energie verloren gaat. Carrotmob-woordvoerder Ivo Rodermans spreekt van 'een gemiste kans'. ,,Het is jammer dat de eigen bedrijfsvoering net zo lichtgroen lijkt als de consumenten waarop EkoPlaza zich wil richten. Los daarvan is het een schitterende winkel die een witte vlek in het westen van Rotterdam opvult. Met Watt Nou en de Hubshop is dit deel van de Nieuwe Binnenweg nu echt een duurzame winkelstraat."
Update 5 juli: Carrotmob is erg verheugd dat Ekoplaza twee weken na de opening alsnog deuren voor de koelingen heeft geplaatst. De winkelketen geeft aan dat het plaatsen van gesloten koelingen beleid is, maar dat per abuis verkeerde deuren waren besteld.
15 juni 2011
7 mei 2011
Carrotmob start actie voor meer tassenbollen!
Carrotmob wil binnen drie maanden minimaal tien Rotterdamse supermarkten uitrusten met een tassenbol. Een tassenbol is een compacte bol op een paal waarin klanten hun overtollige plastic tasjes kunnen stoppen, zodat andere klanten ze kunnen hergebruiken.
In Nederland verdwijnen jaarlijks zo'n anderhalf miljard plastic tasjes in de vuilnisbak. Carrotmob wil dat graag veranderen en gebruikt de portemonnee van consumenten om ondernemers te verleiden om ook een tassenbol te plaatsen. 'Hoe meer klanten vragen om een tassenbol, hoe eerder een supermarkt bereid is om daaraan tegemoet te komen', zegt Ivo Rodermans.
Carrotmob vraagt aan consumenten om op internet een brief uit te printen en te overhandigen aan de eigenaar of filiaalmanager van de eigen supermarkt. Rodermans: 'Binnen een paar maanden willen we minimaal tien bollen in Rotterdam laten neerzetten en over een jaar is de tassenbol dan net zo gewoon als de dozenbak en het kopieerapparaat.'
De eerste supermarkt die toehapt krijgt gratis en voor niks een groep consumenten over de vloer. 'We willen goed gedrag van ondernemers graag belonen door onze portemonnee te komen legen. De eerste supermarkt in Rotterdam die zich meldt, krijgt alle eer, extra omzet, toegang tot een grote groep nieuwe klanten en gratis publiciteit.' Klik hier om je supermarkt online op te roepen om een tassenbol te plaatsen.
In Nederland verdwijnen jaarlijks zo'n anderhalf miljard plastic tasjes in de vuilnisbak. Carrotmob wil dat graag veranderen en gebruikt de portemonnee van consumenten om ondernemers te verleiden om ook een tassenbol te plaatsen. 'Hoe meer klanten vragen om een tassenbol, hoe eerder een supermarkt bereid is om daaraan tegemoet te komen', zegt Ivo Rodermans.
Carrotmob vraagt aan consumenten om op internet een brief uit te printen en te overhandigen aan de eigenaar of filiaalmanager van de eigen supermarkt. Rodermans: 'Binnen een paar maanden willen we minimaal tien bollen in Rotterdam laten neerzetten en over een jaar is de tassenbol dan net zo gewoon als de dozenbak en het kopieerapparaat.'
De eerste supermarkt die toehapt krijgt gratis en voor niks een groep consumenten over de vloer. 'We willen goed gedrag van ondernemers graag belonen door onze portemonnee te komen legen. De eerste supermarkt in Rotterdam die zich meldt, krijgt alle eer, extra omzet, toegang tot een grote groep nieuwe klanten en gratis publiciteit.' Klik hier om je supermarkt online op te roepen om een tassenbol te plaatsen.
28 maart 2011
Nu gratis zonnepanelen op je dak!
Voor niets gaat de zon op en vanaf vandaag kun je ook voor niets energie uit de zon halen. Greenchoice biedt namelijk samen met de Zonnefabriek en de Postcode Loterij tien gratis zonnepanelen aan voor iedereen met een koopwoning.
Klanten van Greenchoice betalen in ruil voor de panelen twintig jaar lang 23 cent per kWh voor de duurzame 'eigen' energie, ongeveer de marktprijs van vandaag. Met stijgende prijzen voor energie in de komende jaren is dit een zeer scherp tarief.
Greenchoice zorgt bovendien voor het onderhoud van het systeem. Na twintig jaar krijgt de woningeigenaar de zonnepanelen in bezit. Dat betekent zelf zorgen voor het onderhoud, maar natuurlijk óók profiteren van een extrreem lage energierekening. Voor mensen die zuinig omgaan met energie blijft er zelfs een overschot over. Lees meer via deze link.
Klanten van Greenchoice betalen in ruil voor de panelen twintig jaar lang 23 cent per kWh voor de duurzame 'eigen' energie, ongeveer de marktprijs van vandaag. Met stijgende prijzen voor energie in de komende jaren is dit een zeer scherp tarief.
Greenchoice zorgt bovendien voor het onderhoud van het systeem. Na twintig jaar krijgt de woningeigenaar de zonnepanelen in bezit. Dat betekent zelf zorgen voor het onderhoud, maar natuurlijk óók profiteren van een extrreem lage energierekening. Voor mensen die zuinig omgaan met energie blijft er zelfs een overschot over. Lees meer via deze link.
20 maart 2011
Carrotmob deze week op televisie!
Carrotmob is deze hele week op verschillende tv-zenders te zien. Het programma Flex TV besteedt aandacht aan de actie in januari bij het Rotterdamse restaurant Karakter. Carrotmob sluit hiermee het vijfde seizoen af van het succesvolle jongerenprogramma over duurzaamheid.
De aflevering met Carrotmob is vanaf dinsdag 22 maart te zien op Cineac TV, ETV, Dnamc en Goed TV. Het programma wordt veel keren herhaald, zodat de kans groot is dat je erin zapt. De uitzending is vanaf vandaag al via onze eigen website te bekijken. Zie hieronder op 8 minuut 20.
De aflevering met Carrotmob is vanaf dinsdag 22 maart te zien op Cineac TV, ETV, Dnamc en Goed TV. Het programma wordt veel keren herhaald, zodat de kans groot is dat je erin zapt. De uitzending is vanaf vandaag al via onze eigen website te bekijken. Zie hieronder op 8 minuut 20.
14 maart 2011
Elektrische auto’s testen in Rotterdam
Rotterdam krijgt een ‘belevingscentrum’ waar consumenten alle merken elektrische auto’s en scooters kunnen testen. Het centrum komt naast het Centraal Station en opent eind juni de deuren.
Het zogenoemde Nieuwe Rijden Elektrisch Vervoer Centrum is een initiatief van het Rotterdamse bedrijf Green Mobility. Ruim 30 publieke -en private partijen steunen het centrum, waaronder het ministerie van Infrastructuur en Milieu. De Rotterdamse wethouder Alexandra van Huffelen is enthousiast: ‘Mensen kunnen straks echt ervaren hoe het is om met een elektrische auto te rijden.’
Rotterdam wil in 2025 de uitstoot van CO2 halveren ten opzichte van 1990. Met de bouw van nieuwe kolencentrales en de aanleg van nieuwe snelwegen komt dat doel steeds verder weg. Rotterdam hoopt daarom dat elektrisch rijden aanslaat, zodat de uitstoot van broeikasgassen op Rotterdams grondgebied door autoverkeer in ieder geval iets lager uitvalt. In Rotterdam wordt ook jaarlijks een nationale beurs georganiseerd over elektrisch rijden.
Het zogenoemde Nieuwe Rijden Elektrisch Vervoer Centrum is een initiatief van het Rotterdamse bedrijf Green Mobility. Ruim 30 publieke -en private partijen steunen het centrum, waaronder het ministerie van Infrastructuur en Milieu. De Rotterdamse wethouder Alexandra van Huffelen is enthousiast: ‘Mensen kunnen straks echt ervaren hoe het is om met een elektrische auto te rijden.’
Rotterdam wil in 2025 de uitstoot van CO2 halveren ten opzichte van 1990. Met de bouw van nieuwe kolencentrales en de aanleg van nieuwe snelwegen komt dat doel steeds verder weg. Rotterdam hoopt daarom dat elektrisch rijden aanslaat, zodat de uitstoot van broeikasgassen op Rotterdams grondgebied door autoverkeer in ieder geval iets lager uitvalt. In Rotterdam wordt ook jaarlijks een nationale beurs georganiseerd over elektrisch rijden.
9 maart 2011
EkoPlaza opent in juni Rotterdamse vestiging
De Nieuwe Binnenweg ontwikkelt zich steeds meer tot een duurzame boulevard. De biologische supermarkt EkoPlaza opent 16 juni een nieuw filiaal in het gedeelte tussen de 's Gravendijkwal en de Claes de Vrieselaan. Daar zitten nu al de Hubshop en energiewinkel Watt Nou.
Al maanden ging het gerucht dat EkoPlaza een nieuwe supermarkt wil openen in Rotterdam. Officieel deed het bedrijf echter geen mededelingen. Inmiddels heeft de winkel drie aaneengesloten panden gehuurd van twee verschillende eigenaren en is de verbouwing begonnen. Ook zoekt EkoPlaza al actief naar personeel. De winkel krijgt een vloeroppervlakte van ongeveer 600 vierkante meter.
EkoPlaza heeft al zeven vestigingen in Nederland. Eén van de aandeelhouders is Biosfeer, een dochteronderneming van het familiebedrijf DoBriDo. Het is te verwachten dat Biosfeer in 2011 haar 19 filialen uit de Natuurwinkel trekt en die ook ombouwt tot EkoPlaza´s. De winkelformule wordt daarmee in 2011 in één klap de grootste van alle biologische winkelbedrijven.
Bekijk via deze link alle duurzame adressen op de Binnenweg en in Rotterdam.
Al maanden ging het gerucht dat EkoPlaza een nieuwe supermarkt wil openen in Rotterdam. Officieel deed het bedrijf echter geen mededelingen. Inmiddels heeft de winkel drie aaneengesloten panden gehuurd van twee verschillende eigenaren en is de verbouwing begonnen. Ook zoekt EkoPlaza al actief naar personeel. De winkel krijgt een vloeroppervlakte van ongeveer 600 vierkante meter.
EkoPlaza heeft al zeven vestigingen in Nederland. Eén van de aandeelhouders is Biosfeer, een dochteronderneming van het familiebedrijf DoBriDo. Het is te verwachten dat Biosfeer in 2011 haar 19 filialen uit de Natuurwinkel trekt en die ook ombouwt tot EkoPlaza´s. De winkelformule wordt daarmee in 2011 in één klap de grootste van alle biologische winkelbedrijven.
Bekijk via deze link alle duurzame adressen op de Binnenweg en in Rotterdam.
9 februari 2011
Consumentenactie zonnepanelen geslaagd!
Honderden mensen hebben eind januari op de valreep zonnepanelen besteld via Wij Willen Zon. De actie van consumenten om de grootste gezamenlijke bestelling van zonnepanelen ooit te doen, is daarmee geslaagd.
Door in één klap meer dan 10 megawatt aan panelen te bestellen is de prijs zo laag dat subsidie niet nodig is. Tot half februari kun je nog aansluiten en zonnepanelen bestellen. Daarna gaat definitief de handtekening onder het contract. De panelen arriveren naar verwachting half april in Nederland.
Door in één klap meer dan 10 megawatt aan panelen te bestellen is de prijs zo laag dat subsidie niet nodig is. Tot half februari kun je nog aansluiten en zonnepanelen bestellen. Daarna gaat definitief de handtekening onder het contract. De panelen arriveren naar verwachting half april in Nederland.
7 februari 2011
Kledingwinkel JAS blijft bestaan!
De enige biologische kledingwinkel van Rotterdam blijft bestaan. ,,En we gaan nooit meer weg; dat je het maar weet", zegt eigenaar Jasper Dierx van JAS. Een trouwe klant heeft hem gered van een dreigend faillissement.
De winkel aan de Nieuwe Binnenweg heeft tijdens de economische recessie één seizoen slechts gedraaid en kon de opgebouwde schulden niet meer aflossen. JAS is echter kerngezond en de omzet is terug op hoog niveau. Om JAS van zijn oude schulden af te helpen, introduceerde Jasper Dierx samen met Carrotmob Rotterdam de Jaspas. Met deze pas krijgen vaste klanten na een eenmalige investering levenslang korting.
Door een forse financiële injectie van twee trouwe klanten kan Jasper Dierx de winkel verbouwen en een nieuwe collectie inkopen. De komende weken houdt JAS eerst een spectaculaire uitverkoop. De kortingen lopen op tot 80 procent in de laatste week van 28 februari tot en met 3 maart. Daarna sluit de winkel twee weken voor de verbouwing.
De winkel aan de Nieuwe Binnenweg heeft tijdens de economische recessie één seizoen slechts gedraaid en kon de opgebouwde schulden niet meer aflossen. JAS is echter kerngezond en de omzet is terug op hoog niveau. Om JAS van zijn oude schulden af te helpen, introduceerde Jasper Dierx samen met Carrotmob Rotterdam de Jaspas. Met deze pas krijgen vaste klanten na een eenmalige investering levenslang korting.
Door een forse financiële injectie van twee trouwe klanten kan Jasper Dierx de winkel verbouwen en een nieuwe collectie inkopen. De komende weken houdt JAS eerst een spectaculaire uitverkoop. De kortingen lopen op tot 80 procent in de laatste week van 28 februari tot en met 3 maart. Daarna sluit de winkel twee weken voor de verbouwing.
3 februari 2011
Vul onze enquête in en help ons!
Carrotmob wil haar consumenten beter leren kennen. Daarom hebben we een enquête voor je klaargezet. We waarderen het als je drie minuten van je tijd aan ons wil doneren! Klik meteen op deze link om naar de vragenlijst te gaan.
Abonneren op:
Posts (Atom)